جاده ایلام-مهران بعد از گذشت ۹ سال چهاربانده نشد
جاده ایلام-مهران بعد از گذشت ۹ سال چهاربانده نشد

کمتر از چهار ماه دیگر به برگزاری کنگره اربعین باقی نمانده ولی هنوز زیرساخت های مرز مهران از جمله طرح چهاربانده کردن محور ایلام-مهران با گذشت ۹ سال تکمیل نشده است.

به گزارش پایگاه خبری جزمان به نقل از خبرگزاری مهر ایلام، در سال ۱۳۹۲ کلنگ چهاربانده کردن محور ایلام- مهران به دلیل حجم بالای تردد زائران اربعین به زمین زده شد، پروژه‌ای که قرار بود در مدت زمان ۲۴ ماه به بهره برداری برسد اما حالا بعد از ۹ سال تکمیل نشده است.

بی توجهی پی در پی به این مسیر به خصوص در سه سال گذشته باعث شده مهمترین محور ارتباطی زائران عتبات همچنان ناقص باشد، هر سال یک آمار از پیشرفت این مسیر داده می‌شود اما پیشرفت همچنان کند است علت همه این تاخیرها همه یک موضوع آن هم نبود اعتبار است.

محوری ۸۲ کیلومتری ایلام-مهران که اگر چه در بعضی از قسمت‌ها چهاربانده شده اما همچنان کار ساخت ۲۲ کیلومتر آن باقی مانده تا تردد در این مسیر با مشکلاتی روبه رو باشد.

مقدار باقی مانده از پروژه نیز به تکمیل نشدن ۱۲ کیلومتر در قطعات اول و دوم و ۱۰ کیلومتر در مسیر صالح آباد تا مهران برمی گردد.

پیمانکاران پروژه، تکمیل و بهره برداری کامل از این پروژه را منوط به تخصیص اعتبار در عمل اعلام می‌کنند، آنها معتقد هستند همه ابزار و مصالح لازم برای این طرح باید به صورت نقدی خریداری شود و انتظار دارند به موقع بخشی از مطالبات آنها پرداخت شود.

۶۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل طرح نیاز است

معاون اجرایی راه و شهرسازی ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بیشترین عملیات راهسازی در محور ایلام-مهران در یک قطعه ۶ کیلومتری است.

ذوالفقار دوستی نیا بیان کرد: در این قطعه یک تونل ۸۴۴ متری و یک تونل دیگر به طول ۷۱۰ متر در دست اجرا است، اگر بتوانیم بخشی از مطالبات پیمانکاران را پرداخت کنیم می‌توان برای اربعین امسال از این تونل‌ها استفاده کرد.

وی افزود: برای افتتاح کامل این مسیر حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، این طرح در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد در حال اجرا است.

احداث و توسعه بزرگراه‌های منتهی به مرز مهران

معاون امور عمرانی استانداری ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بیش از ۱۳۵ میلیارد تومان برای تکمیل طرح چهاربانده کردن محور ایلام-مهران اختصاص پیدا کرده است.

سعید هژبری بیان کرد: اولویت‌های اساسی زیرساخت‌های اربعین در مهران نظیر راه‌های ارتباطی، وضعیت آب پایدار و خنک، ایجاد سایبان و…باید مورد توجه جدی قرار گیرند.

جاده ایلام-مهران بعد از گذشت ۹ سال چهاربانده نشد

وی گفت: احداث و توسعه بزرگراه‌های استان از مسیر کرمانشاه به ایلام و از ایلام به مهران و دهلران و استان خوزستان و همچنین اتصال استان به شبکه ریلی از شمال و جنوب استان از مطالبات به حق مردم استان است چرا که موقعیت استان به لحاظ نزدیکی به عتبات عالیات و منابع نفت و بحث ترانزیت کالا این مهم را توجیه می‌کند.

بسیاری از قسمت‌های چهاربانده کردن محور ایلام-مهران تا اربعین آماده می‌شود

مدیر کل راه و شهرسازی ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به شرایط توپوگرافی مسیر، حجم کار، نیاز به اعتبارات و محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، کار این پروژه تا حدودی طولانی شده است.

عبدالله بهادری افزود: بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان برای اتمام و تکمیل این پروژه نیاز است و بیشتر از این رقم هم ممکن است نیاز باشد، با کمک و مساعدت‌های مسئولان کشوری و استانی در سال جاری از محل پیوست قانون اعتبار خوبی برای تکمیل چهاربانده شدن محور ایلام-مهران دیده شده است.

وی افزود: از محل سفر ریاست جمهوری حدود ۱۳۲ میلیارد تومان اعتبارات پیوست قانون به این طرح اضافه شده و از محل اعتبارات اربعین نیز مسئولان استان مساعدت می‌کنند.

احداث ۲ تونل در مسیر ایلام-مهران

وی ادامه داد: اقدامات خوبی در این مسیر در حال انجام است و هم اکنون ۸ قرارگاه در این مسیر فعال هستند، هیچ قسمتی از مسیر را بلاتکلیف نداریم.

بهادری عنوان کرد: بسیاری از قسمت‌های این پروژه تا اربعین به اتمام می‌رسد، قسمت‌هایی از آن نیز به صورت اضطراری زیر بار می‌رود اما کل پروژه تا پایان سال قطعاً به بهره برداری خواهد رسید.

جاده ایلام-مهران بعد از گذشت ۹ سال چهاربانده نشد

وی عنوان کرد: کار اتمام یکی از تونل‌های مسیر ایلام-مهران از کیلومتر ۵.۷ تا ۷.۵ اخیراً با ۹۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به پیمان رفته است.

مدیر کل راه و شهرسازی ایلام اضافه کرد: هم اکنون ورودی و خروجی و داخل تونل کار انجام می‌گیرد و تا اربعین به صورت اضطراری زیربار خواهد رفت.

آخرین وضعیت قطعات به بهره برداری نرسیده مسیر

وی ادامه داد: تونل دوم مسیر نیز پیمانکاران هم اکنون مشغول لاینیگ هستند، ورودی و خروجی آن در مرحله ساب بیس است و قطعاً به شکل اضطراری برای اربعین استفاده می‌شود.

وی افزود: یک قطعه رانشی در مسیر ایلام-مهران به دلایل مشکلات فنی که وجود داشت قراردادی منعقد نشده بود و اخیراً برآوردهای لازم انجام و پیمانکار مشخص شده است.

بهادری ادامه داد: برای این قطعه نیز ۲۴۴ میلیارد تومان قرارداد بسته شده، این قسمت نیز تا اربعین به شکل اضطراری زیربار ترافیک خواهد رفت.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام اضافه کرد: چهاربانده کردن قسمت سه راهی مابره تا صالح آباد در دو قطعه در حال اجراست، در قطعه اول به طول ۲ کیلومتر در مرحله ساب بیس است و قطعاً تا اربعین آسفالت خواهد شد.

وی ادامه داد: قطعه دوم که از بانروشان تا سه راهی جندالله انجام می‌گیرد، قطعاً تا یک ماه آینده آسفالت آن انجام خواهد شد.

جاده ایلام-مهران بعد از گذشت ۹ سال چهاربانده نشد

بهادری بیان داشت: قطعه تقاطع صالح آباد نیز در مرحله بتن ریزی جانبی است و به زودی تکمیل می‌شود، در قطعه صالح آباد تا کنچانچم هم اکنون ۲۰ کیلومتر آسفالت آن را در حال انجام است و تا اربعین زیربار خواهد رفت.

۹۰ درصد راه‌های منتهی به مهران آماده تردد زائران عتبات عالیات است

استاندار ایلام نیز روز گذشته در دیدار با معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور ضمن تاکید بر ایجاد زیرساخت‌های اربعین در استان افزود: در این زمینه خط کشی مسیرها منتهی به مهران، ایمن سازی و لگه گیری مسیرهای مهران باید در دستور کار قرار گیرد.

حسن بهرام نیا در ادامه گفت: حدود ۹۰ درصد راه‌ها و مسیرهای منتهی به مهران آماده رفت و آمد و تسهیل رفت تردد زائران عتبات عالیات است.

بهران نیا بیان کرد: تا سه ماه آینده نیز تلاش خواهیم کرد که نقاط حادثه خیز این مسیرها رفع شود.

بهرام نیا در با اعلام این خبر که ۲ تونل مهم در مسیر منتهی به مهران و پایانه مرزی مهران تا اربعین زیر بار ترافیک می‌رود، اضافه کرد: برای تسریع در تکمیل زیرساخت‌های مرزی مهران تاکنون ۸ استان معین ماشین آلات خود را مستقر کرده‌اند.

استاندار ایلام افزود: امسال ۴۵ میلیارد تومان برای لگه گیری، ایمن سازی مسیرهای منتهی به مهران در این استان ابلاغ شده است.

لزوم توجه به زیرساخت‌های مرز مهران

طرح چهاربانده کردن محور ایلام-مهران در ایام اربعین شاهد ترافیک‌های متعدد است که می‌طلبد وعده‌های مسئولان کشوری و استانی برای تکمیل طرح به سرانجام مشخصی برسد.

کمتر از چهار ماه دیگر به برگزاری کنگره اربعین باقی نمانده است، طبق آمار بیش از ۶۵ درصد تردد زائران اربعین از مرز مهران انجام می‌شود که توجه به زیرساخت‌های اربعین در این مرز را دوچندان می‌کند.

پیش بینی می‌شود بیش از ۵ میلیون نفر امسال در ایام اربعین از محور ایلام- مهران تردد کنند و همین امر ضرورت احداث کامل این پروژه را دوچندان می‌کند.

با توجه به برگزاری مراسم اربعین در زمان گرما، باید از هم اکنون زیرساخت‌های بسیار مناسبی برای تردد زائران به خصوص در جاده‌های استان فراهم کرد.

  • نویسنده : ایرج ملکی
  • منبع خبر : خبرگزاری مهر