۶ اثر منقول ایلام آماده برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور
۶ اثر منقول ایلام آماده برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام از تهیه و ارسال پرونده ۶ اثر منقول برای ثبت در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: این آثار شامل ۶ اثر گچبری به دست آمده از کاوش های شهر تاریخی سیمره دره شهر از توابع استان ایلام است که پرونده آنها برای ثبت در فهرست آثار ملی، تهیه و به وزارت میراث فرهنگی نیز ارسال شده است .

به گزارش پایگاه خبری جزمان، “عبدالملک شنبه زاده” افزود: این گچبری ها شامل نقوش گیاهی و گچبری دیواری سطح دیوارها و قوس های ورودی بنای موسوم به مسجد شهر تاریخی سیمره به صورت قاب بندی های مربع و مثلثی مربوط به اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی است که بسیار ارزشمند و نفیس هستند.
وی با اشاره به اینکه ثبت آثار منقول در فهرست آثار ملی یکی از رویکردهای ارزشمند وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، اظهار داشت: ثبت این آثار نقش مهمی در افزایش حفاظت فیزیکی و فنی آنها خواهد داشت.
وی تصریح کرد: تاکنون ۱۰ فصل کاوش در شهر تاریخی سیمره انجام شده است که طی کاوش های صورت گرفته در این شهر تاریخی تعدادی گچبری در مکان منصوب به مسجد این شهر تاریخی کشف شد که بسیاری از آنها نفیس، ارزشمند و منحصر به فرد هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: در راستای طرح ساماندهی و تهیه شناسنامه ثبتی اموال منقول تاریخی، یک هزار قطعه گچبری شهر تاریخی سیمره ساماندهی و شناسنامه اموال برای آنها صادر شده است.
شنبه زاده افزود: وجود شهرهای تاریخی، قلعه ها، تپه های باستانی، سنگ نوشته ها، کاخ ها، آتشکده ها و تنگه های تاریخی در استان ایلام از تاریخ و تمدن دیرپای این سرزمین حکایت می کند.

  • نویسنده : ایرج ملکی