سیروان بیمارستان ندارد/ مرکز سلامت لومار جوابگوی بیماران نیست
سیروان بیمارستان ندارد/ مرکز سلامت لومار جوابگوی بیماران نیست

سلامت مردم سیروان در خطر است، وزارت بهداشت و درمان و مسئولان استانی چاره اندیشی کنند، در حال حاضر در این دیار بیمارستان وجود ندارد و مرکز سلامت لومار جوابگوی بیماران مراجعه کننده نیست.

محمدکریم ویسی: شهرستان سیروان دارای ۶۰ روستا و ۲ بخش می باشد که بدلیل کمبود امکانات و عدم وجود پزشکان متخصص و نبود تجهیزات پزشکی چند سالی است که سلامت مردم به خطر افتاده و حتی تجهیزاتی همچون دستگاه سونوگرافی و رادیولوژی،یک دستگاه الکتروشوک، یک دستگاه الکتروکاردیوگرام و چندین دستگاه دیگر که توسط خیرین سیروانی مقیم تهران با دلار ۴ هزار تومانی خریدداری شده بودند بدلیل عدم وجود دکتر متخصص هم اکنون بلا استفاده می باشند و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان توانایی راه اندازی آنها را نداشته است.
سیروانی های مقیم مرکز هر چه تلاش کردند که از طریق وزارت بهداشت و درمان،دانشگاه علوم پزشکی ،استانداری ایلام و فرمانداری این شهرستان مشکل درمانگاه لومار و ارتقا آن به بیمارستان را حل کنند؛بجایی نرسیدند و خودشان دست به کار شدند و با تلاش و کوشش تعدادی تجهیزات ضروری و مورد نیاز مردم منطقه تهیه و به این مرکز سلامت اهدا کردند ولی بدلیل نبود دکتر متخصص هم اکنون بلا استفاده در این مرکز نگهداری می شوند.
از آنجائیکه این دیار یکی از شهرستان های محروم و کم برخوردار می باشد تاکنون هیچ پزشک متخصصی حاضر نبوده مطب شخصی باز کند چه برسد به طبابت در درمانگاه این منطقه. هر مریضی که به مرکز بهداشتی لومار مراجعه می کند بدلیل کمبود امکانات، نبود تجهیزات و غیره تنها راه علاج آن اعزام به بیمارستان های استان است که از همین می توان فهمید که این بیشتر شبیه آژانس حمل مسافر از لومار به ایلام است تا مرکز درمانی.
بنا به گفته برخی از مراجعه کنندگان به این مرکز درمانی، پزشکان طرح از طریق اینترنت گوشی تلفن همراه و سرچ نوع مریضی، برای بیماران دارو تجویز می کنند و یا برای بیماری جزیی تنها گزینه آنها،اعزام به ایلام است. با این حال این مرکز فقط هزینه های سرسام آور روی دست مردم می گذارد و از لحاظ درمان و موفق نیست.
شعار دیگر کافی است با سخنان بزرگ و تشریفاتی مشکل سلامت مردم حل نمی شود، مردم این دیار از وعده های سر خرمن خسته شده اند و منتظر طرح ضربتی استاندار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان و فرماندار شهرستان برای رفع مشکلات زیرساختی، تجهیزات و تأمین نیرو کافی این مرکز هستند چرا که تأمین سلامت مردم از وظایف اصلی مسئولان است.
سیروان شهرستانی با بیش از ۱۶ هزار جمعیت ثابت و در ایام متعدد سال همچون ایام عید، تعطیلات تابستان ، فصل کشاورزی و غیره بیش از ۱۵ الی ۲۰ هزار نفر به جمعیت آن اضافه می شود و تنها درمانگاه لومار از لحاظ نیرو و امکانات زیرساختی جوابگوی مردم منطقه نیست.
این شهرستان بیمارستان ندارد و تا احداث و راه اندازی آن، وجود مرکز اورژانس که در آن بتوان برای کوچکترین خدمات بیمار را به استان اعزام نکرد، ضروری است،اورژانس مکانی است که کار درمان مردم را مطابق با وظایف تعیین شده انجام می دهد، چراکه در حال حاضر وجود یک درمانگاه شبانه روزی که هم کار درمان انجام دهد هم بهداشت، با دو پزشک پاسخگو نیاز شهرستان نمی باشد.
یکی از اهالی سیروان گفت: مرکز سلامت این منطقه هیچ گونه شباهتی به بیمارستان و یا درمانگاه ندارد و مردمان این دیار با مشکلات فراوانی در زمینه بهداشت و درمان روبرو هستند.
محمود کرم بیگی افزود: مردمان این دیار در مناطق شهری و روستایی برای رفع مشکلات درمانی و بهداشتی به مرکز استان، استان های همجوار و یا مرکز کشور مراجعه می کنند که در همه زمینه هابا مشکل عدیده ای روبرو هستند.
حاتمی از دیگر ساکنان این شهرستان گفت: این منطقه هنوز زایشگاه ندارد و تا رسیدن به مرکز استان با مشکل مواجه می شوند و وجود آن برای ساکنان این شهرستان ضرورت دارد.
وی اظهار داشت: این شهرستان در زمینه های مختلف از جمله محورهای مواصلاتی، زیرساخت ها و غیره با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و بهداشت و درمان از این قاعده مستثنی نیست.
سرپرست فرمانداری شهرستان سیروان با اشاره به اینکه ارتقا مرکز سلامت سیروان برای ایام خاص ضروری است، گفت:ارتقا درمانگاه لومار در زمینه های مختلف برای پذیرش بیماران و مهمانان نوروزی ضرورت دارد.
محمدباقر شریفی در بازدید از مرکز جامع سلامت شهید فیاض شهر لومار افزود: در شرایط عادی روزانه کمتر از ۱۰۰ نفر در این مرکز مورد ویزیت قرار می گیرند اما با توجه به ایام نوروز و ورود مهمانان و گردشگران به شهرستان روزانه بیش از ۵۵۰ نفر مورد ویزیت قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه این مرکز تنها مرکز جامع سلامت شهرستان است و ظرفیت پذیرش این تعداد بیمار در روز ندارد، اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده روزانه از یک پزشک به ۲ پزشک به صورت شبانه روز به مراجعه کنندگان ارائه خدمات می کنند.
سرپرست فرمانداری سیروان تصریح کرد: زیرساخت های این مرکز جوابگوی این تعداد مراجعه کننده نیست و می بایست دانشگاه علوم پزشکی استان برای رفع این مشکلات چاره اندیشی کند.
شریفی ادامه داد: ساخت بیمارستان سیروان در دست اقدام است و انتظار می رود هر چه زودتر کار احداث آن عملیاتی شود تا آحاد مختلف مردم بتوانند از آن استفاده و کمتر به مرکز استان مراجعه کنند.
سرپرست فرمانداری سیروان گفت: خوشبختانه با توجه به اضافه شدن پزشک دوم در شبانه روز و افتتاح یک داروخانه دیگر در شهرستان، مشکل ارائه خدمات در حوزه سلامت و دارو وجود ندارد و پرسنل بهداشت درمان با تمام توان و ظرفیت خود در حال خدمت رسانی هستند.