دستور استاندار ایلام برای رفع مشکل یک روستا
دستور استاندار ایلام برای رفع مشکل یک روستا

محمدکریم ویسی /ایلام : " جزمان " چندی پیش گزارشی تحت عنوان «روایتی از یک روستای زیبا اما بدون امکانات/ بهشتی که جای ماندن نیست» منتشر کرد. در پی انتشار این گزارش استاندار ایلام دستور تخصیص ۵ میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی راه و عمران این روستا را صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری جزمان، پس از چاپ این گزارش و مراجعه یکی از ساکنان روستا به استانداری ایلام «قاسم سلیمانی دشتکی» دستور فوری رفع مشکلات روستای ” حسن گاو داری” را داد. همچنین علاوه بر اختصاص این مبلغ، به مدیرکل امور عشایری دستور داد که مشکلات آب احشام منطقه برطرف شود تا روستاییان تولید کننده به مصرف کننده تبدیل نشوند و از مهاجرت مردم منطقه به شهرهای کشور جلوگیری شود.
 روستای «حسن گاوداری» از توابع شهرستان سیروان در استان ایلام است که همچون بهشت گمشده‌ای است که در بین روستاهای منطقه سیروان با مشکلات فراوانی روبه‌روست، هرچند دارای طبیعتی زیبا و بکر است ولی مشکلات آن به حدی است که در سال‌های گذشته بیش از ۵۰۰ خانوار آن به شهرهای کشوراز جمله ایلام ، تهران و دیگر مناطق کشور مهاجرت کرده‌اند.
اهالی این روستا در سال‌های گذشته به هر دری زدند تا شاید بتوانند قفل محرومیت این منطقه را باز کنند، ولی به دلایل مختلف خواسته های شان محقق نشد، اما این بار استاندار ایلام برای اولین بار دستور داد که مشکلات روستای مذکور به هر شیوه ممکن می‌باید برطرف شود. این خبر اقدام استاندار ایلام اکنون در فضای مجازی توسط اهالی منطقه دست به دست می‌شود.

رئیس شورای اسلامی روستای حسن گاوداری از توابع شهرستان سیروان استان ایلام گفت: این روستا بیش از ۸ شهید و ۵۰ جانباز تقدیم نظام و آرمان‌های انقلاب کرده و متأسفانه از سال‌های گذشته تا کنون مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته و مشکلات آن به حدی است که  بیش از ۵۰۰ خانوار آن به ایلام و دیگر شهرهای کشور مهاجرت کرده‌اند و این مهم به‌ دلیل نبود زیرساخت‌ها و مشکلات روستای مذکور بوده است.
” قادر شیرمحمدی” در گفت‌و‌گو با «جزمان » افزود: این روستا سال‌های سال است که با مشکلات فراوانی در زمینه طرح‌های عمرانی همچون نبود پل ارتباطی مناسب روستا با روستاهای همجوار، عدم تکمیل طرح هادی، عدم آنتن دهی مناسب تلفن همراه، نبود اینترنت، عدم آنتن دهی برخی شبکه‌های تلویزیونی و غیره مواجه است.
وی اظهار داشت: روستای حسن گاوداری به‌ دلیل شرایط جغرافیایی و کوهستانی در بن‌بست قرار دارد، انتظار می‌رود مسئولان شهرستان همچون مدیریت ارشد استان با دید مثبت به مشکلات آن رسیدگی و با حضور در روستا و اختصاص اعتبارات ویژه نسبت به رفع مشکلات آن اقدام کنند. وی با اشاره به اینکه در فصل زمستان ارتباط این روستا با روستاهای همجوار و مرکز استان قطع می‌شود یا اگر مریض اورژانسی وجود داشته باشد به یقین تلف می‌شود، خاطرنشان کرد: ایجاد آبنما برای این منطقه هیچگونه گره‌ای از مشکلات مردم منطقه  بازنمی کند و تنها راه آن ایجاد پل ارتباطی است.
وی اظهار داشت: به‌ دلیل نبود مدرسه راهنمایی و دبیرستان، دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل به روستاهای همجوار و مرکز شهرستان مراجعه می‌کنند و در فصل بارش با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌شوند و ایجاد پل ارتباطی یکی از ضروریات مهم و اساسی برای روستای مذکور است. وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته تاکنون به‌ دلیل عدم امکانات تعداد زیادی از دانش‌آموزان دختر و پسر در این روستا ترک تحصیل کرده‌اند که انتظار می رود مسئولان شهرستان به خواسته بحق اهالی این روستا توجه کنند.
رئیس شورای اسلامی روستای حسن گاوداری از پایگاه خبری جزمان به‌خاطر تهیه گزارش مشکلات روستای مذکور قدردانی کرد و افزود: انتظار می رود سایر رسانه‌های ملی همچون این رسانه با سفر به مناطق محروم گوشه‌ای از درد و رنج‌ روستاهای محروم را با قلم و لنز دوربین به تصویر بکشند تا شاید مسئولان در سطح ملی برای رفع مشکلات آنان چاره اندیشی کنند.
همچنین دهیار روستای حسن گاوداری دلیل عدم اجرای طرح‌های عمرانی در روستا را کمبود اعتبارات عنوان کرد و گفت: مشکلات روستا در زمینه‌های مختلف فراوان است، از این روی، می‌طلبد که مسئولان شهرستان برای رفع دردهای آن چاره اندیشی کنند.
“اسد رحیم نهال ” با اشاره به اینکه طرح هادی روستا نیمه تمام مانده و مسئولان به دلایل مختلف امروز و فردا می‌کنند که همین امر باعث نارضایتی اهالی روستا شده است، افزود: این روستا در بن‌بست جغرافیایی قرار دارد و برای خروج آن از مشکلات کنونی اجرای چند طرح عمرانی از جمله ایجاد پل ارتباطی روستا، رفع مشکل طرح هادی و کوچه‌ها و غیره برآفتاب روستا، تقویت اینترنت برای برنامه شاد دانش‌آموزان و رفع مشکل آب آشامیدنی قسمت سفلی روستا، رفع مشکل راههای ارتباطی بین مزارع و….ضروری به نظر می‌رسد.
وی از اقدام اخیر استاندار ایلام مبنی بر اختصاص ۵ میلیارد ریال اعتبار برای شروع به کار پل ارتباطی روستای مذکور قدردانی کرد و گفت: مدیریت ارشد استان با این اقدام نشان داد که دولت تدبیر و امید به مناطق کمتر توسعه یافته استان توجه ویژه دارد و باید مسئولان شهرستان این اقدام  را برای مناطق محروم تر، مد نظر داشته باشند.
همچنین رئیس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان ایلام گفت: روستای حسن گاوداری واقع در بخش کارزان شهرستان سیروان که ساکنانش بالغ بر ۱۱۰ خانوار عشایری هستند و حدود ۶۰۰ نفر جمعیت حدود ۹ هزار رأس دام دارند که اکثر این خانوار‌ها در منطقه هریزین اسکان دارند و مشکل اصلی این منطقه در زمینه راه دسترسی و همچنین آب شرب انسان و دام است که با وجود اینکه هر ساله توسط این اداره کل، موضوع مرمت و بهسازی راه دسترسی و همچنین بهسازی سرچشمه انجام می‌پذیرد اما هر سال نیاز به تعمیر و بهسازی مجدد دارند.
” محمدعلی ولیان”  با بیان اینکه پیرو دستور شفاهی استاندار ایلام به مدیرکل امور عشایری استان مبنی بر رفع مشکل آب احشام منطقه مذکور، این موضوع در دست اقدام قرار گرفته است، افزود: در پی بازدید به عمل آمده منابع تأمین آب عشایر منطقه دو چشمه به‌نام‌های «کلاه سیاه» واقع در دامنه مله گاون و چشمه «گوپال» است که متأسفانه در اثر خشکسالی‌های اخیر و همچنین رانش زمین دچار آسیب جدی شده‌اند و جهت بهسازی و مرمت آنها شامل عملیات بهسازی سرچشمه، انتقال آب به محل اسکان عشایر(نزدیک رسانی) توسط لوله پلی اتیلن به طول تقریبی یک کیلومتر، ساخت مخزن ذخیره ۵۰ متر مکعبی و همچنین ساخت آبشخور دام نیاز به اعتباری به میزان تقریبی ۱۰۰۰ میلیون ریال است که در روزهای اخیر شروع عملیات اجرای آن در دستور کار قرار گرفته و ان شاءالله تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

  • نویسنده : محمدکریم ویسی
  • منبع خبر : پایگاه خبری جزمان