۱۰ هزار واحد مسکن ملی در دست احداث برای مردم ایلام
۱۰ هزار واحد مسکن ملی در دست احداث برای مردم ایلام

ایرج ملکی مدیرمسئول پایگاه خبری جزمان / دولت تدبیر و امید در مناطق محروم استان ایلام در بخش های مختلف روستایی و شهری گامهای اساسی برداشته و این موضوع در حد شعار نبوده بلکه در عمل آن را به اثبات رسانده است بطوریکه در هفته دولت سال گذشته تاکنون بیش از سه هزارو 500 واحد در روستاها و شهرهای آسیب دیده استان به بهره برداری رسیده و 11 هزارو 700 واحد دیگر نیز بدلیل عدم سکونت، تعمیر و بازسازی نموده است.

دولت در بخش مسکن روستایی و شهری قدمهای قابل توجهی برداشته ولی بدلیل عمق محرومیت های گذشته آنچنان که باید و شاید در بین آحاد مختلف جامعه به خوبی دیده نمی شود و از طرفی وجود واسطه و دلالان و افزایش قیمت ناگهانی مسکن و زمین باعث شده است که جوانان نتوانند برای ساخت و یا خرید اقدام کنند که در این زمینه بایستی دولتمردان به کمک جامعه هدف بیایند و برای رفع مشکلات آنان چاره اندیشی کنند.
پرداخت تسهیلات بلاعوض،کمک به مناطق آسیب دیده در بخش های مختلف روستایی و شهری، اجرای طرح هادی و زیباسازی محیط روستاها از جمله اقدامات دولت در استان ایلام بوده تا ضمن جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها ، بتواند مسکنی باشد بر آلام و دردهای اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه .

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ایلام گفت: از هفته دولت سال گذشته تاکنون بیش از سه هزارو ۵۰۰ واحد مسکونی در روستاها و شهرهای آسیب دیده استان به بهره برداری رسیده و ۱۱ هزارو ۷۰۰ واحد نیز تعمیرات اساسی در آنها انجام شده است.

“حبیب اله محبی ” با اشاره به اینکه در مجموع به این تعداد واحد ۲۳۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه از طریق بانکهای عامل استان پرداخت وعلاوه بر این، ۶۷ میلیارد تومان بلاعوض نیز به آنها داده شده است،افزود: تمرکز فعالیت های این بنیاد حمایت از مناطق محروم استان در حوزه های مختلف روستایی و شهرهای آسیب دیده می باشد وهدف و ماموریت آن، بازسازی و نوسازی مناطق محروم و بافت‌های روستایی است.

وی به بخش مسکن شهری در سال گذشته و امسال اشاره و اظهار داشت: از دو هزارو ۶۸۱ واحد به عنوان کارگزاراز طریق وزارت راه و شهرسازی که به بنیاد مسکن ایلام واگذار شده است برای یکهزارو ۴۱۳ مورد تشکیل پرونده و تائیدیه درسامانه مربوطه اخذ و تاکنون برای ۶۶۰ مورد افتتاح حساب انجام و ۲۷۲ واحد سهم آورده متقاضی به حساب واریز شده ومابقی در حال پالایش می باشند و در مجموع چهار هزارو ۹۴۸ مورد دیگر در حال بررسی پرونده می باشند.

وی با بیان اینکه در مجموع ۶۰۷ روستا در استان وجود دارد که تعداد ۳۸۴ روستای آن بالای ۲۰ خانوار هستند، تصریح کرد: در بیش از ۳۸۰ روستای استان تمام و قسمتی از طرح هادی در آنها انجام و مواردی همچون جدول گذاری ، اصلاح معابر ، شن ریزی ،بیس و آسفالت ، زیباسازی، مبلمان روستایی ، سنگ فرش معابر ،سیابند ، دیوارهای حائل حفاظتی ، دایک حفاظتی و ایمن سازی محیط روستا انجام شده است.

 مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ایلام با اشاره به اینکه در هفته دولت سال گذشته تاکنون بیش از ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب ،جذب و اختصاص پیدا کرده و برای ۲۷۴ روستا در قالب تهیه و اجرای طرح هادی هزینه شده است، خاطر نشان کرد:در این مدت بیش از ۱۴ هزار متر طول جدولگذاری ،ایجاد فضای سبز و نه هزارو ۵۰۰ متر طول کانال سنگی با دهنه های متفاوت شامل سیلبند مرکزی روستاهایی که در سیل اخیر به آنها خسارت وارد شده بود به طور ۱۰۰ درصد اجرایی شده است.

مهندس محبی با بیان اینکه در این مدت ۸۱۶ متر طول  پل با دهنه های متفاوت در سطح روستاهای استان ایجاد وعلاوه بر این ۴۰۰ هزار متر مربع شن ریزی و اصلاح معابر انجام شده است،گفت: بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع آسفالت در سطح ۴۰ روستای استان انجام و ۱۲ هزارو ۵۰۰ متر مربع سنگ فرش معابر و پیاده رو سازی نیز به اتمام رسیده است.

وی افزود: دایک حفاظتی در ۵ روستای استان شامل دم رود و شوره در بخش ماژین ،ارمو دره شهر ،گدمه و میان قلعه در چرداول که عمدا در سیل سال گذشته به آنها خسارت وارد شده بود توسط این بنیاد به صورت ۱۰۰ درصد انجام شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان از صدور یکهزارجلد سند رایگان اماکن روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفربا همکاری ثبت و اسناد شهرستانها خبر داد و گفت:صدور بیش از ۳۰۰ مورد پروانه دامی ، تولیدی و خدماتی خارج از محدوده شهرها و روستاهای دارای دهیاری انجام شده است.

محبی از صدور پروانه رایگان برای دو هزارو ۱۵۹ واحد حادثه دیده در مناطق روستایی و شهری خبر داد و تصریح کرد: در طول سال گذشته دو روستای چم شیر سیروان و مولاب آبدانان جابجا و تمام امکانات برای آنها فراهم و چهار روستای دیگر به موردی مشکلات آنها برطرف شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ایلام به برنامه های سال جاری اشاره کرد و گفت: در صورت ابلاغ اعتبار بیش از دو هزار تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی در سطح روستاهای استان پرداخت می شود و علاوه بر این مبلغ ۴۸ میلیارد ریال نیز به اقشار کمدرآمد روستایی داده می شود.

وی بازگشایی، برداشت موانع، زیرسازی،آسفالت،جدول گذاری،سنگ فرش، میدان سازی و همچنین ایجاد فضای سبز برای روستاهای استان را اقدامی در جهت  پایداری زیر ساخت‌های روستایی و ماندگاری روستائیان در روستا و پرهیز از مهاجرت،عنوان کرد

همچنین مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با اشاره به اینکه تاکنون چهار هزار و ۸۵۶ واحد مسکونی با اجرای طرح اقدام ملی مسکن در حوزه بازآفرینی شهری این استان نوسازی شده است،گفت:در این استان ۱۱ پروژه بازآفرینی شهری وجود دارد که به پروژه‌های تکمیل و آماده بهره‌برداری، پروژه‌های در دست احداث و پروژه‌هایی که برنامه‌ریزی برای آغاز عملیات اجرایی آن‌ها در حال انجام است، تقسیم می شوند.

“علی اصغر کاظمی” از تهیه و تدوین تمام پروژه‌های بازآفرینی در قالب برنامه اقدام مشترک استان خبر داد و افزود: این پروژه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در نوع خود محرک بازآفرینی شهری به شمار می‌روند، هدف همه پروژه‌ها ارتقاء کیفیت زندگی و زیست پذیری ساکنان محلات است و فعال کردن ستادهای بازآفرینی در استان، استفاده از ظرفیت سازندگان حرفه‌ای در بخش بهسازی و نوسازی و ارائه بسته‌های حمایتی جهت تشویق ساکنان در محلات هدف از مهمترین برنامه‌های این بخش است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته جریان احیا، بهسازی و نوسازی بافت ناکارآمد شکل گرفته و بسته‌های حمایتی مشوقی برای ساخت و ساز بوده است که بعد از ابلاغ برنامه طرح اقدام ملی مسکن تاکنون ۶۰ درصد از برنامه در این استان محقق شده است، اظهار داشت:قسمت‌هایی از شهر ایلام که در معرض گسترش حاشیه نشینی بودند، با حفر کانال، اجرای قانون حدنگار” نقشه کاداستر” در سطح استان و همکاری با مشاوران املاک در خصوص عدم فروش املاک قولنامه‌ای و فاقد سند و اراضی دولتی، مانع توسعه حاشیه نشینی شده‌ایم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با اشاره به اینکه این اداره کل احداث ۱۰ هزار و ۵۳ واحد مسکونی را در دستور کار خود قرار داده که تا این لحظه ثبت نام ۱۲ هزار و ۸۲۹ متقاضی طرح اقدام ملی مسکن در استان به انجام رسیده است،گفت:متقاضیان واجد شرایط در طرح اقدام ملی مسکن بعد از ثبت نام اولیه و بررسی شرایط و صلاحیت آنها، لازم است در بانک مسکن حساب مخصوص این طرح را افتتاح کنند تا نسبت به واریز آورده نقدی برای خانه دارشدن در این طرح اقدام لازم را انجام دهند.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام اضافه کرد: متقاضیانی که پیامک راه و شهرسازی استان را دریافت کرده اند و پس از مراجعه به سامانه طرح اقدام ملی مسکن مدارک خود را تهیه کرده اند باید در مدت زمان تعیین شده (۱۵ روز پس از دریافت پیامک) برای پرداخت سهم آورده به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و بانک مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه این مبلغ به صورت علی الحساب تعیین شده است و در صورت نیاز به پرداخت سهم آورده از سوی متقاضیان در مراحل بعدی اطلاع رسانی خواهد شد،گفت: متقاضیانی که تاکنون پیامک دریافت نکرده اند در مراحل بعدی پالایش احراز شرایط قرار دارند و به زودی برای انجام اقدام های مورد نیاز به آنان اطلاع رسانی می شود.

  • نویسنده : ایرج ملکی
  • منبع خبر : پایگاه خبری جزمان